clublid Cees in de krant

Zondag, 20 februari 2022

Clubvisser Kees Reijngoudt: ‘Vissen is niet zomaar op het strand zitten, het is hard werken’
Door: Daniël van Overveld woensdag 16 februari 13:03 - 2022

Voor de 52-jarige Kees Reijngoudt uit Sint-Philipsland is het vissen vroeg begonnen. ‘’Al vanaf mijn zesde vis ik aan de dijk met mijn vrienden. Dat heb ik gedaan tot mijn 14e ongeveer. Toen ben ik me veel meer bezig gaan houden met auto’s, een andere grote hobby van mij.’’

Kees pakte het vissen weer op toen hij 38 was en zijn vrienden hem een keer mee namen om te vissen. Tegenwoordig vist Kees zo’n 40 keer per jaar. Wat vissen voor hem leuk maakt, is onder andere het buiten zijn, de ontspanning en de gezelligheid. ‘’Met vrienden lachen, dat hoort er ook bij.’’ Ook zit Kees bij de lokale hengelsportvereniging van Sint Philipsland, genaamd de Makreel. ‘’Daar zit ik nu zo’n 12 jaar bij.’’ Daar vist hij met een groepje of tien man. Ook doet hij mee met de clubwedstrijden die georganiseerd worden door de vereniging.

Meestal vissen Kees en zijn vrienden in het weekend, op een zaterdagochtend bijvoorbeeld. ‘’We zoeken de juiste plekken om te vissen. Dat is moeilijker dan men denkt, zelfs als je in Zeeland woont.’’ Hij vist vooral bij Europoort en het Walcherse strand. ‘’Daar zijn de vissen te vinden.’’ Tijdens zo’n dag vissen kan Kees best lang weg zijn. ‘’Denk maar aan een uur rijden, een uur terugrijden en daarin tussen 4 uur vissen. ‘’Dat ben je ook even van huis. Dat kan soms ook wel fijn zijn.’’ Kees vist voornamelijk op zoutwatervissen. ‘’Maar als het zomers weer er is, vis ik ook wel op paling. Dat doe ik dan meestal in mei.’’ Bij het vissen van paling, moet de vangst weer losgelaten worden.

Volgens Kees komt er bij het vissen veel bij kijken. ‘’Denk maar aan de aasverzorging, de lood of de juiste haak te hebben. Je bent bezig met twee hengels tegelijk. Ook moet je rekening houden met de afstand, tussen andere maar ook tussen jou en het water. Bij Europoort zag ik er twee dat niet doen. Die hadden na een half uur niks gevangen en gingen toen weg. Je moet er ook het geduld ervoor hebben. Vissen is niet zomaar op het strand zitten, het is hard werken en snel kunnen schakelen.’’